Zo kies je de beste social media platformen voor jouw bedrijf

Niet alleen groeit het gebruik binnen social media ook het aantal platformen groeit. Ook de mogelijkheden om jouw producten en diensten te promoten binnen social media worden steeds groter.

Daarnaast zijn social media steeds meer een onderdeel van ons leven geworden. Het is naast het onderhouden van sociale contacten ook onze voornaamste nieuwsbron, én een perfecte plek om (voor het eerst) in aanraking te komen met nieuwe producten.

Daarom wordt het nóg belangrijker om de juiste kanalen te kiezen voor jouw bedrijf waarbij je de aandacht trekt van jouw doelgroep.

Iedereen weet dat het onmogelijk is om op 15 verschillende social media platformen aanwezig te zijn met je bedrijf. Of je moet toevallig een grote organisatie zijn met een immense social media afdeling. Daarom is het zaak om goed na te gaan welke platformen passen binnen jouw social media strategie.

Na het lezen van dit artikel weet je dan ook precies welke de beste social media platformen voor jouw bedrijf zijn.

In deze blog kijken we naar verschillende onderwerpen voor het bepalen van het juiste platform voor jouw bedrijf. We kijken naar:

  • Per type content
  • Per doelstelling
  • Per doelgroep
  • Het potentieel bereik

Overzicht per type content

Stel je wil jouw doelgroep verrijken met visueel mooie afbeeldingen of video’s van jouw producten, welk social media platform kies je dan? Of deelt jouw bedrijf graag haar kennis via blogs of artikelen? Wat kies je dan voor het optimale bereik?

Optimale contentmix

Wil je de meest optimale mix van afbeeldingen, foto’s, lange en korte video’s, artikelen en andere tekstuele uitingen dan zijn Facebook en Google+ de meest geschikte platformen.

Visuele content

Instagram, Snapchat en Pinterest zijn de meest ideale kanalen om afbeeldingen en foto’s te delen. Daarnaast zijn Snapchat en Instagram ook perfect om korte video’s te delen. Voor lange video’s is YouTube de meest geschikte plek. Ook Twitter verdient een plekje in deze paragraaf, want foto’s (of gifs) in combinatie met een korte tekst past goed op dit platform.

Blogs, artikelen en andere teksten

Op Twitter krijgen korte teksten nog steeds de voorrang boven andere content, ook perfect voor het delen van linkjes naar blogs en artikelen. Dat laatste geldt ook voor LinkedIn, hier krijgen ook de langere teksten meer aandacht, bijvoorbeeld met LinkedIn Artikelen.

De beste social media platformen voor jouw bedrijf - Per type content

(via CoSchedule)

 

IDEEËN VOOR JOUW SOCIAL MEDIA CONTENT? Bekijk hier onze infographic met 80 social media content ideeën! 

 

Overzicht per doelstelling

Voordat je überhaupt start met social media is het verstandig om te bepalen wat je wilt bereiken met social media. We gaan in dit overzicht uit van 4 hoofddoelstellingen:

  1. Verbeteren van SEO
  2. Verhogen van websiteverkeer
  3. Betere zichtbaarheid
  4. Hechtere klantenbinding

Verbeteren van SEO

Is het verbeteren van SEO (optimalisatie van vindbaarheid in de zoekmachine) jouw voornaamste doel? Dan zijn de platformen van Google zelf, zoals YouTube en Google+, waarop je in moet zetten. Google geeft reacties en likes op de post met de url die je deelt op deze platformen de meeste voorrang.

Naast deze ‘Google-owned’ platformen zijn Facebook, Twitter, Pinterest en Linkedin redelijk onmisbaar in een op SEO gerichte social media strategie.

Algemene tip: Ook al is SEO niet het hoofddoel van jouw social media strategie, het is toch slim om altijd je webadres in te voeren op de plek die het platform aanbiedt.

Verhogen van website verkeer

Naast SEO is ook verkeer naar je website toeleiden een belangrijk doel binnen veel social media strategieën. Facebook, Twitter en Pinterest lijken hiervoor het beste platform, omdat dit platformen met veel inhoudt zijn en het delen van een url je makkelijk wordt gemaakt. Door het visueel maken van deze afbeeldingen via bijvoorbeeld OpenGraph, of het toepassen van de Pin-knop extensie van Google Chrome wordt een URL delen via social media nóg makkelijker.

Na bovenstaande platformen kunnen ook Google+ en YouTube in mindere mate helpen bij het behalen van deze doelstelling.

Betere zichtbaarheid

Zichtbaarheid voor je bedrijf of product genereren? Dan zijn de grotere platformen zoals Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest, YouTube, Twitter en Google+ het meest geschikt. De combinatie van de vorm van de content, zoals in de paragraaf hierboven beschreven en de doelgroep (daar komen we zo op) bepaalt dan welk platform in aanmerking voor dit doel in aanmerking komt.

via GIPHY

Betere klantenbinding

Is jouw doel het verbeteren van de klantenbinding, door bijvoorbeeld webcare bij jouw klanten aan te bieden? Dan lijken Facebook en Twitter hier het beste bij aan te sluiten. Facebook heeft met Facebook Messenger, de mogelijkheid om direct op berichten te reageren en om privéberichten te versturen zeer uitgebreide mogelijkheden. Terwijl je bij Twitter makkelijk Tweets op de voorgrond kan beantwoorden of via een Direct Message (DM) de klant verder kan helpen.

Overzicht per doelgroep

Voordat je start met het aanmaken van een account bij een social media platform is het slim om je af te vragen welke jouw doelgroep gebruikt. Bijvoorbeeld: Je bent een bedrijf dat producten aanbied aan mannen tussen de 18-24 jaar. Is het dan slim om een account op Pinterest aan te maken? Via onderstaand overzicht kan je jouw doelgroep tegen de diverse platformen aanhouden.

Facebook

Op Facebook zijn alle leeftijden goed vertegenwoordig, waarbij de leeftijdscategorie 45-54 jaar het best vertegenwoordigd is. In Nederland groeien bijna alle leeftijdsgroepen, op de categorie 15 – 19 jaar na. Deze groep neemt als enige af. Daarnaast zijn zowel mannen als vrouwen goed vertegenwoordigd op Facebook.

Twitter

De leeftijdsgroepen 25-34, 35-44 en 45-54 gelijkwaardig vertegenwoordigd. Echter lijkt het aantal gebruikers van Twitter te dalen. Op Twitter zijn vrouwen iets beter vertegenwoordigd dan de mannelijke gebruikersgroep.

Pinterest

Vrouwen tussen 45-54 jaar zijn het best vertegenwoordig op Pinterest. Vrouwen hebben sowieso een meerderheid in het gebruik op Pinterest, zo’n 80%.

Instagram

Bijna driekwart van de gebruikers op Instagram is vrouw (zo’n 68%). Daarnaast wordt het vooral gebruikt door de leeftijdsgroep 18-24 en 25-34.

Snapchat

Bijna helft van alle Snapchat gebruikers is tussen 18 en 25 jaar (45%). Daarnaast zijn ook vrouwen het best vertegenwoordigd. 70% is vrouw en 30% zijn mannen.

LinkedIn

Op LinkedIn zien we dat de mannen tussen de 35-44 tot de grootste gebruikers behoren. Vrouwen hebben licht de minderheid als het gaat om gebruik; Zo’n 44% ten opzichte van 56% mannen. Daarnaast gebruikt de categorie t/m 24 jaar dit platform amper.

YouTube

Ook onder YouTube ligt het gebruik onder de mannen hoger dan bij vrouwen. 62% om 38%. Wanneer je kijkt naar de leeftijd zie je dat de categorie tussen 35-44 jaar het grootst is, zo’n 26%. Gevolgd door 23% in de leeftijdsgroep 25-34 jaar.

De beste social media platformen voor jouw bedrijf - Per leeftijdscategorie

(Via Marketingfacts)

Overzicht potentieel bereik

Wanneer we kijken naar het potentiële bereik dat per platform te behalen is dan is het totale gebruik een belangrijke statistiek. Daarbij is het ook goed te bedenken wat het potentiële bereik in Nederland kan zijn en wat wereldwijd jouw bereik kan zijn.

Wereldwijde potentieel bereik

Aantal gebruikers

Facebook – Meer dan 1,79 miljard gebruikers
Youtube – 1,5 miljard
Instagram – 700 miljoen
Twitter – 328 miljoen
Snapchat – 255 miljoen (150 miljoen dagelijks)
Pinterest – 175 miljoen
LinkedIn – 105 miljoen

Landelijk potentieel bereik

Facebook – 10,4 miljoen gebruikers (dagelijks 7,5 miljoen)
Youtube – 7,5 miljoen (dagelijks 1,7 miljoen)
Instagram – 2,1 miljoen (dagelijks 992.000)
Twitter – 2,6 miljoen (dagelijks 871.000)
Snapchat – 1,9 miljoen (dagelijks 960.000)
Pinterest – 2,4 miljoen (dagelijks 381.000)
LinkedIn – 4,2 miljoen (dagelijks 400.000)

De beste social media platformen voor jouw bedrijf - Kanalen uitgelegd

(Via Marketingfacts)

 

Tip: Wanneer je post op Facebook dan ziet ongeveer 6% van je fans je bericht direct. Twitter ongeveer 10-16% en bij Instagram en LinkedIn ligt dat ongeveer rond de 20%

Conclusie

Facebook is het platform waar (nog steeds) de grootste mogelijkheden liggen. Op bijna alle vlakken scoort Facebook het beste. Hier liggen simpelweg de meeste mogelijkheden qua content, kunnen de meeste doelstellingen behaald worden en heeft het grootste potentieel bereik onder elke doelgroep.

Reageer!

Wij zijn erg benieuwd of je met deze informatie tot de beste social media platformen voor jouw bedrijf kan komen. We horen dan ook graag in de reacties hieronder welk platform dat is geworden en welke van de bovenstaande punten hier de doorslag heeft gegeven.

[cta id=”7231″ vid=”0″]

Bronnen:

> NewCom

> Nieuws.Social

> QuickSprout

> Omnicore Agency

> Fortune Lords

> MarketingFacts