Als horecaondernemer is Facebook een belangrijk kanaal om de doelgroep te bereiken. Maar hoe zorg je er nou voor dat je doelgroep betrokken blijft bij jouw Facebook-pagina? Eén van de manieren is door creatief te blijven in je berichten en variatie hierop toe te passen.
Wij beheren al enkele jaren diverse Facebook-pagina’s van horecabedrijven. Daardoor hebben wij in de loop der jaren geleerd wat werkt en wat niet. Dat willen wij graag met jullie delen. In deze video geven wij je 10 creatieve Facebook-berichten voor horecaondernemers.
1. Video van achter de schermen
Geef de mensen een kijkje achter de schermen middels een video. Laat ze het kantoor zien, waar de gerechten bereid worden en hoe de wijnkelder eruit ziet. Een kijkje achter de schermen maakt een bedrijf een stuk menselijker!
2. (Nieuwe)Medewerker aan het woord
Stel je (nieuwe) medewerkers voor door ze een stukje over zich zelf te laten vertellen. Dit kan met tekst in combinatie met een foto, maar ook met een leuke video! Op deze manier geef je jouw bedrijf een gezicht!
3. Timelapse video
Een timelapse video vind ik zelf een leuke variatie op de al bestaande content. Je zou een timelapse kunnen maken van het opbouwen van een podium, maar ook van het bereiden van een gerecht. Hiermee promoot je jouw menukaart of evenement op een leuke niet opdringerige manier.
4. Fotoserie van gasten
Laat gasten voor je spreken. Dat werkt zoveel beter dan je eigen woorden. Hotels, vakantieparken en campings kunnen bijvoorbeeld hun gasten een camera meegeven en hun dag vastleggen in een fotoserie. Hiermee laat de gast zien wat andere gasten niet mogen missen tijdens hun verblijf. Beter kan niet!
5. Lijst met bezienswaardigheden
Maak het gasten makkelijk door een lijstje te maken (met foto’s of video’s) van de leukste bezienswaardigheden in de omgeving van jouw bedrijf. Je kan hiermee zelfs afspraken maken met andere ondernemers en elkaar aanprijzen op jullie Facebook-pagina’s
6. Evenementen plaatsen van andere ondernemers uit de buurt
Daarmee kom ik gelijk op het volgende punt. Je zou elkaars evenementen ook goed kunnen aanprijzen op Facebook. Hiermee bedien jij je gasten en zorg je voor een stukje goodwill bij je collega ondernemer. Hij zal dan sneller geneigd zijn ook zoiets voor jou te doen!
7. Aanprijzen nieuw product/gerecht middels een contest/winactie
Hoeveel leuker en beter is het om een nieuw product of gerecht op de menukaart weg te geven, dan deze enkel te delen op je Facebook-pagina? Veel beter en leuker! Je creëert hiermee een bepaalde buzz rondom het product of gerecht. De winnaar zou je later kunnen vragen om een leuk stukje over hun prijs te vertellen of te schrijven. Je staat immers al in de plus.
8. Live-video van een evenement
Eindelijk is het moment daar. Je evenement gaat beginnen. In de aanloop heb je al veel hierover gedeeld en mensen lopen er warm voor. Hoe leuk is het dan om het evenement middels een live-video op Facebook nog verder te promoten. Je zult merken dat de engagement van je volgers hoger is dan wanneer je alleen foto’s van het evenement deelt.
9. Facebook poll, gerecht vs gerecht.
Vragen stellen op Facebook is de sleutel naar betrokken volgers. Zeker als ze niet te lang na hoeven te denken. De drempel om te reageren is dan namelijk vele malen lager. Een leuke variatie hierop is om een poll te maken. Laat twee van je producten of gerechten tegen elkaar op boksen en stel simpelweg de vraag: welke kies jij?
Onlangs hebben wij voor Restaurant Kiewiet eenzelfde soort bericht gemaakt. Zie hieronder hoe een simpele vraag tot een groter bereik kan leiden dan je eigenlijk aan pagina-likes hebt. (bereik: 3001, aantal pagina-likes: 1.895)
10. Raadplaatje, welk gerecht wordt dit?
Laat je publiek raden welk gerecht (of product) je aan het maken bent. Laat ingrediënten en bereidingswijze zien en zet je schrap op een heleboel reacties. Zo promoot je toch weer op een andere manier de producten op je menukaart. Hierin kan je ook weer variëren in voor- hoofd en nagerecht.
De sleutel tot succes bij Facebook-berichten
Zoals gezegd wil je met je Facebook-berichten de juiste mensen bereiken (en veel). Door te variëren in content houd je jouw volgers scherp en boor je nieuwe bronnen met volgers aan. Daarbij zijn drie ingrediënten in jouw Facebook-berichten belangrijk: Visuele content (foto’s en zeker video’s), een persoonlijk tintje en vragen stellen! Dit is de sleutel tot succes bij het genereren van betrokkenheid bij je doelgroep.
[cta id=”7231″ vid=”0″]