Facebook is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dat terwijl experts een aantal jaar geleden nog voorspelden dat het gebruik van Facebook af zou nemen, maar niet is minder waar! Het afgelopen jaar is het verbruik juist met 3% toegenomen. De afbeelding van Buzzcapture hieronder laat goed zien hoe het verbruik de afgelopen jaren is gestegen.
(via: Buzzcapture)
Boek winst met deze 7 Facebook tips!
Ook ondernemers lijken Facebook maar niet te kunnen vergeten in hun dagelijkse gebruik. En dat is volledig te begrijpen. Er komen steeds meer mogelijkheden om je bedrijf onder de aandacht te krijgen op Facebook. Wij merken dat ondernemers ook steeds handiger in het opzetten en uitvoeren van Facebook-marketing. Toch valt er ook nog genoeg winst te boeken, daarom geven wij hieronder 7 Facebook tips die iedere ondernemer moet weten!
1. Geef een kijkje achter de schermen.
Facebook, en social media in het algemeen nodigen uit om volop commercieel in te zetten. Logisch want je staat direct in contact met je fans. Maar wat je juist niet wilt is ze wegjagen. Sla ze daarom niet om de oren met jouw producten of diensten. Als ze die willen zien gaan ze wel naar je website. Geef ze juist een uniek kijkje achter de schermen! Laat ze zien hoe producten gemaakt worden of met welke personen ze te maken hebben. Maak het menselijk.
Onlangs hebben wij bijvoorbeeld via Facebook onze nieuwe stagiair voorgesteld!
(via: Udinga Media)
2. Stel vragen
Vragen stellen leidt tot interactie. Zenden hoort namelijk echt tot het verleden. Stel het liefst simpele vragen waar ze zonder nadenken op kunnen antwoorden. Ga ze niet vermoeien met diepgaande vragen, maar houd het kort.
(via: Vakantiepark De Wiltzangh)
3. Kies video boven plaatjes
Heb je de kans om een video te posten in plaats van een plaatje of afbeelding? Direct doen! Een video zorgt voor 135% meer betrokkenheid dan afbeeldingen. Video’s hoeven helemaal geen hoogstaande kwalitatieve producties te zijn, maar simpele korte video met je iPhone is al voldoende en wordt tegenwoordig goed ontvangen.
EXTRA TIP: Heb je een leuk evenement of een ander belangrijk moment dat je fans DIRECT moeten zien? Ga live!
4. Mobile first
90% van de Facebook gebruikers raadpleegt de app op mobiel. Een reden om alle content die je plaatst te optimaliseren voor mobiel. Plaatjes en video’s in het juiste format, geen lange teksten en links naar een responsive site zijn een MUST!
5. Post wanneer je fans online zijn
Facebook Insights geeft jouw als bedrijfspagina veel inzichten in statistieken. Het geeft ook goed weer wanneer jouw fans online zijn. Hoe meer fans online zijn hoe groter de kans op betrokkenheid. Dus kijk goed wanneer het de beste dag én tijd is om een bericht te plaatsen.
6. Grijp belangrijke momenten aan
Hierboven gaf ik al de tip om live te gaan op belangrijke momenten. Maar speel daar ook op in met andere vormen van content. Zijn er dagen die belangrijk zijn voor jouw fans? Haak daar dan slim op in. Inhakers zorgen vaak voor hoge engagement. Een mooi voorbeeld is de inhaker van Andrelon op Valentijnsdag. En dat terwijl Valentijnsdag niet eens een echt belangrijke dag voor hen is.
(via: Andrélon Nederland)
7. Zet aan tot actie
Ondanks dat je niet te commercieel moet zijn op social media, moet je wel aanzetten tot actie. Ga er niet vanuit dat mensen zomaar uit zichzelf op een linkje klikken of een video bekijken. Ze moeten op een idee worden gebracht. Eindig je zin op social media bijvoorbeeld met: bekijk snel…, lees verder…, meld je aan..
Voor de hand liggend? Niet voor iedereen!
Voor ons zijn bovenstaande zaken best voor de hand liggend, maar wij begrijpen dat dit niet voor iedereen zo is. Zeker niet voor ondernemers die Facebook wel willen inzetten, maar zich eigenlijk veel liever focussen op hun dagelijkse werk: het runnen van de onderneming. Deel daarom deze 7 Facebook tips die iedere ondernemer moet weten, met jouw collega-ondernemers!
Wil jij direct aan de slag met Facebook? Vraag dag snel een van onze Social Media Pakketten aan!